Adam Szerszeń - baryton

Adam Szerszeń - baryton

Adam Szerszeń - baryton

Fot. Marek Korneluk

ADAM SZERSZEŃ – baryton

Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, gdzie studiował pod kierunkiem prof. Michaliny Growiec.

Od 2002 roku pracuje na Akademii Muzycznej w Katowicach. Od 1998 do 2002 roku był śpiewakiem zespołu Camerata Silesia. Od 2002 do 2005 roku był solistą Opery Śląskiej, następnie od 2003 do 2009 roku gościnnym solistą Teatru Wielkiego w Poznaniu, a od 2012 do 2015 solistą Teatru Wielkiego w Łodzi. Od 2004 roku jest także gościnnym solistą Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie, gdzie kreował pierwszoplanowe partie w siedmiu premierach i kilkudziesięciu spektaklach. W 2014 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych. Od września 2015 roku jest solistą Opery Krakowskiej.

Artysta ma w swoim repertuarze 30 ról w następujących operach: Christoph Willibald Gluck – „Orfeo ed Euridice”, Henry Purcell – „Dydona i Eneasz”, Wolfgang Amadeus Mozart – „Cosi fan tutte”, Georges Bizet – „Carmen”, Giuseppe Verdi – „Aida”, „Traviata”, „Ernani”, „Don Carlos”, „Un ballo in mascera”, „I Due Foscari”, „Stiffelio”, „La forza del destino”, Umberto Giordano – „Andrea Chénier”, Piotr Czajkowski – „Dama pikowa”, „Eugeniusz Oniegin”, Modest Musorgski – „Borys Godunow”, Gicomo Puccini – „La Boheme”, „Madama Butterfly”, „Tosca”, Stanisław Moniuszko – „Starszny dwór”, „Halka”, Ludwig van Beethoven – „Fidelio”, Karl Millöcker – „Bettelstudent”, Béla Bartók – „Zamek Sinobrodego”, Philip Glass – „The fall of house of Usher”, Johann Strauss – „Die Fledermaus”, „Księżniczka Czardasza”, Richard Wagner – „Tannhäuser”.

Jego dorobek artystyczny to również dzieła oratoryjno-kantatowe, m.in.: Ludwig van Beethoven – „IX Symfonia”, Johannes Brahms – „Niemieckie Requiem”, Joseph Haydn – „Stabat Mater”, „Stworzenie świata”, Gabriel Faurée – „Requiem”, Karol Szymanowski – „Stabat Mater”, Henryk Mikołaj Górecki – „Beatus Vir”, Jan Sebastian Bach – „Magnificat”, „Ich habe genung”, Franz List – „Via Crucis”, Giacomo Puccini – „Missa di Gloria”, Ariel Ramírez – „Misa Criolla”, Lili Boulanger – „Faust et Hélène”, Sergiusz Rachmaninow – „Dzwony”; cykle pieśni: Gustav Mahler – „Lieder eines fahrenden Gesellen”, „Kindertotenlieder”, Johannes Brahms – „Vier ernste Gesange”, Antonín Dvořák – „Pieśni cygańskie”, Józef Świder – „Chamber Music”, Tadeusz Baird – „4 Sonety miłosne”, Maurice Ravel – „3 Pieśni Don Kichota do Dulcynei”, „Pieśni do słów Mallarmé”.

Występował w Niemczech, Belgii, Luksemburgu, Francji, Włoszech, Kanadzie, Tajwanie, Japonii, Kuwejcie, Bahrajnie.


Organizator

Miasto Gospodarz


Zobacz archiwalne strony internetowe Festiwalu im. Jana Kiepury