Istnieje od ponad 65. lat, a jego początki związane są z powstaniem krakowskiej sceny muzycznej w 1954 roku. Balet bierze udział w przedstawieniach operowych i operetkowych, swój potencjał artystyczny ujawniając przede wszystkim w samodzielnych spektaklach, przygotowywanych raz w roku. Od czasu powstania zaprezentował blisko 50 przedstawień w choreografii znanych i cenionych artystów. Miarą poziomu baletu są przedstawienia ostatnich kilkunastu lat: Historia żołnierza I. Strawińskiego we współczesnej choreografii Eleny Bogdanovich (2008), spektakl wyróżniony Teatralną Nagrodą Muzyczną im. J. Kiepury czy mieniące się różnorodnością stylów Spojrzenia do muzyki Ch. Gounoda i M. Ravela w choreografii Niny Diatchenko (2009). Emil Wesołowski stworzył własną wersję Dziadka do orzechów P. Czajkowskiego (2013) oraz Carmina Burana C. Orffa, widowisko oratoryjno-baletowe, prezentowane z rozmachem na dziedzińcu Wawelu (2013), potem w siedzibie Opery (2018). Z kolei dwie wersje spektaklu Emocje (2015/2017) stały się okazją do poszukiwań przez tancerzy sposobu wyrażenia rozległej gamy uczuć poprzez ruch do muzyki J. Brahmsa, P. Czajkowskiego, A. Pärta, K. Pendereckiego, P. Treszczotki. Autorami choreografii byli Katarzyna Aleksander Kmieć, Violetta Suska, Eduard Bablidze, Jacek Tyski. Niezwykłym przedsięwzięciem okazał się spektakl Jacka Tyskiego Dwie Historie jeden Taniec (2016), w którym tańczono do improwizacji Piotra Orzechowskiego „Pianohooligana” i jazzmana Krzysztofa Ścierańskiego. W dorobku krakowskich tancerzy znajdują się szczególnie piękne i głęboko poruszające przedstawienia włoskiego choreografa Giorgio Madi: Kopciuszek do muzyki G. Rossiniego (2010), Orfeusz i Eurydyka Ch. W. Glucka (2013) i Sen nocy letniej F. Mendelssohna-Bartholdy’ego (2019). W 2021 roku zespól przygotował balet Ludomira Różyckiego Pan Twardowski w choreografii Violetty Suski.
W mijającym dziesięcioleciu balet organizował także cieszące się dużym powodzeniem gale Grand pas ! Na dziedzińcu Wawelskiego Zamku, na które zapraszał solistów najlepszych scen baletowych Europy.
Od sezonu 2019/2020 kierownikiem Baletu Opery Krakowskiej jest Wioletta Maciejewska. (E. Tosza).
fot. Dariusz Pawelec.