Wybitny niemiecki dyrygent, pożądany gość na scenach operowych i koncertowych, producent, dyrektor artystyczny stowarzyszenia operowo-koncertowego „Artist Direction Stage” w Szwajcarii, dyrektor generalny i rada artystyczna Classic Festival Aspendos w Turcji (antyczny teatr, zwany Turkish Arena di Verona), członek i rada artystyczna stowarzyszenia operowego „Dimensione Lirica” w Wenecji we Włoszech.
Urodził się we Wrocławiu w Polsce. Studiował w latach 1981-1986 w Akademii Muzycznej w Krakowie na wydziale skrzypiec prof. Daniela Stabravy (pierwsze skrzypce w Filharmonii Berlińskiej), prof. Wesława Kwasznij (pierwsze skrzypce w Warszawskiej Symfonii) oraz na wydziale dyrygentury.. Po ukończeniu akademii nastąpiły dodatkowe studia w Zurychu (Szwajcaria) u Nathana Milsteina oraz w Monachium (Niemcy) u Jacoba Gilmana.
Kolejne koncerty w Europie (Niemcy, Austria, Szwajcaria, Francja oraz Polska i Rosja) odniosły wielki sukces. W tym okresie Wiktor Bockman został laureatem wielu międzynarodowych konkursów.
Jego szczególne zainteresowanie dyrygowaniem rozwinęło się w czasie; gdy jako skrzypek solista miał możliwość gry z orkiestrami pod dyrekcją znanych dyrygentów, takich jak: Leonard Bernstein, Bernard Lang, Gomez Martinez, Sauljus Sondezkis, Jurosh Lajovic, Michail Jurowski.
Pod wpływem stylów muzyki słowiańskiej i zachodniej rośnie profesjonalizm artystyczny, wyostrza się ekspresja muzyczna, wreszcie poważna chęć wejścia za pulpit dyrygentów.
Od 2000 roku otrzymuje kolejne zaproszenia do prowadzenia dzieł operowych i symfonicznych z wybitnymi orkiestrami i teatrami operowymi w Austrii, Niemczech, Szwajcarii, Włoszech, Hiszpanii, Rumunii, Polsce, Czechach, Bułgarii, Rosji, Meksyku, Wenezueli, Korei Południowej.
Wielka miłość do włoskiej opery prowadzi go do Mediolanu, gdzie przez dwa lata prowadzi intensywną pracę próbną, studyjną, wykonawczą włoskiej opery z takimi znanymi interpretatorami jak Claudio Abbado, Nello Santi, Renato Bruson, Carlos Montane, Ion Busea.
Wiktor Bockman wykorzystuje również swoje doświadczenie skrzypcowe w dyrygowaniu (fizyczna bliskość każdego utworu muzycznego, wrażliwość na brzmienie, możliwość wydobycia maksimum z każdego instrumentu).
Swobodne posługiwanie się językiem niemieckim, angielskim, rosyjskim, polskim i włoskim, regularne spotkania z zespołami muzycznymi z różnych krajów, zapoznanie się z ich tradycjami wykonawczymi, chęć godzenia zainteresowań kulturowych - to wszystko było impulsem do powstania producenta - Wiktora Bockmana.
Jako producent, dyrektor artystyczny i główny dyrygent, od 2005 roku co roku reżyseruje tournee operowe (m.in. „Narzeczona cara” Rimskiego-Korsakowa, Bizeta „Carmen”, Verdiego „Traviata”, Rossiniego „Il Barbiere di Sevilla„ Puccini Madame Butterfly, La Boheme i Donizetti, La Favorita) w Niemczech, Szwajcarii, Hiszpanii, Holandii, Luksemburgu i Rosji, z różnymi zespołami operowymi.
Często jest jurorem na międzynarodowych konkursach wokalnych.
Występy jako dyrygenta zaprowadziły Wiktora Bockmana do Arena di Verona, gdzie jest już stałym gościem, nawet w Mexico City i Palermo, gdzie jego występ był jednym z głównych punktów festiwalu Palermo Classica wraz ze specjalistą w muzyce Mozarta - Paulem Badurą Skodą. (Fortepian).