Dzień V - relacja

Dzień V - relacja

Dzień V - relacja

Jazz w stolicy opery i operetki?

Publiczność była na tak! A kwartet saksofonowy zagrał tak ponadczasowe standardy Duke`a Ellingtona, George`a Gershwina, Joe Garlanda, “My Way”, “Bésame Mucho” czy temat z “Różowej Pantery”, że chciało się wołać: Chwilo trwaj!

W środę w Muszli Koncertowej wystąpili Daniil Krylovich (saksofon sopranowy), Lidia Siwiec (saksofon altowy), Karol Kos (saksofon tenorowy) i Kamil Wilk (saksofon barytonowy), a towarzyszyła im Tatiana Kochanowska grająca na kahonie. Jak zawsze, spotkania poprowadził muzyczny erudyta i mistrz słowa Jacek Woleński.

Wieczorem na scenie Pijalni Głównej wicelili się w głowne postaci “Traviaty”: Violettę Valéry, Alfreda Germonta oraz jego ojca, George`a Germonta.

Wcześniej, w samo południe Edyta Piasecka, Paweł Skałuba, Adam Szerszeń oraz Ruben Silva, który wieczorem stanął za dyrygenckim pulpitem byli gośćmi Jerzego Snakowskiego w Spotkaniu z Gwiazdą.

Artyści przybliżyli kulisy pracy nad swoimi postaciami, zdradzili także kilka tajników i smaczków tworzenia insceniazacji operowych i pracy śpiewaka, jak np. co robią, czekając na swoją kolej na scenie? Czy każda inscenizacja jest taka sama? I co sprawia, że “Traviata” jest jedną z najczęściej wystawianych i najchętniej oglądanych oper?

W oczekiwaniu na gwiazdy Jerzy Snakowski miał okazję zachwycić publiczność swoją erudycją dotyczącą świata operowego: życie Verdiego i dzieje “Traviaty” nie mają przed nim żadnych tajemnic, o czym mogli się przekonać dociekliwi uczestnicy Spotkania z Gwiazdą.

Najpiękniejsze walce świata usłyszeli goście 56. Festiwalu im. Jana Kiepury podczas koncertów popołudniowych piątego dnia trwania Festiwalu.

W Sali Balowej Dawnego Domu Zdrojowego kompozycje taneczne wykonała Warsaw Impressione Orchestra. Z muzykami wystąpiła sopranistka Milena Lange. A występ uświetnił duet baletowy Ewa Budny-Orłowska i Karol Garczyński.

Taneczne kompozycje Straussa to punkt obowiązkowy w programie przedstawiającym najpiękniejsze walce, ale to muzyka filmowa budziła największe emocje publiczności Sali Balowej: temat Wojciecha Kilara z filmu Romana Polańskiego “Dziewiąte wrota”, walc z “Ziemi Obiecanej” Andrzeja Wajdy czy niezapomniany walc z “Nocy i dni” – kompozycja Waldemara Kazaneckiego. Prawdziwą furorę zrobiła Milena Lang oscarową piosenką “My Heart Will Go On” z filmu “Titanic” Jamesa Camerona. Ale publiczność gromkimi brawami nagrodziła solistkę zarówno za wykonanie walca Musetty „Quando men vo…” z opery „La Boheme” Pucciniego, jak i piosenki “Pójdę na Stare Miasto” Szpilmana, prezentującej nie tylko różne techniki wokalne, ale także możliwości artystki w różnorodnym repertuarze.

Oklaskom nie było końca także podczas popołudniowego spotkania muzycznego w Starym Domu Zdrojowym.

Najpiękniejsze Walce świata krynickiej publiczności przypadły do gustu tak bardzo, że artyści bisowali.

Miłość i śmierć to nieodłączne tematy niemal każdej opery. “Traviata” pierwotnie miała nosić taki właśnie tytuł – “Miłość i śmierć”.

Osnuta na prawdziwej historii, przedstawionej przez Aleksandra Dumasa w “Damie kameliowej”, która zainspirowała Giuseppe Verdiego do stworzenia “Traviaty”, opowiada o luksusowej paryskiej kurtyzanie. Stając w obliczu śmiertelnej choroby, Violetta Valéry dokonuje najważniejszych życiowych wyborów. Pozbawiona nadziei na wyzdrowienie, postanawia korzystać z życia najpełniej jak to możliwe. Wówczas spotyka na swojej drodze prawdziwą miłość, która odmienia jej spojrzenie na świat.

W inscenizacji Opery Krakowskiej XIX-wieczny kostium zastąpiła scenografia przenosząca widza do współczesnych realiów, w których światła nocnego Paryża mogą być równie dobrze każdym innym miejscem na świecie, gdzie współczesne Violetty Valéry zmagają się z egzystencjalnymi dylematami. To właśnie te dramatyczne wybory i ich okoliczności wydobył na plan pierwszy reżyser inscenizacji, nieżyjący już Krzysztof Nazar, zbliżając operową “Traviatę” do dzisiejszych realizacji spektakli teatru dramatycznego. Minimalistyczna scenografiaa i współczesny kostium podlreśliły również grę aktorską wokalistów – za co także nagradzani byli brawami w trakcie przedstawienia.

Krynicka publiczność długo oklaskiwała artystów Opery Krakowskiej i ich wokalny kunszt: Edytę Piasecką, która wystąpiła w partii Violetty Valéry, Pawła Skałubę – Alfreda Germonta oraz – szczególnie gorąco przyjmując – Adama Szerszenia, który na scenie wcielił się w George`a Germonta, ojca Alfreda.

Nie mogło zabraknąć owacji dla “Libiamo ne’ lieti calici” – najpopularniejszego duetu “Traviaty”, w wykonaniu Alfreda i Violetty, pieśni o radości, zabawie i miłości.

Solistom towarzyszyła Orkiestra, Chór i Balet Opery Krakowskiej, a za dyrygenckim pulpitem stanął Ruben Silva.

Gośćmi koncertu galowego byli Iwona Gibas, Członek Zarządu Województwa Małopolskiego, Monika Gubała dyrektor Departamentu Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, Piotr Ryba, burmistrz Krynicy-Zdrój, Marta Mordarska – radna Województwa Małopolskiego, Irena Weber-Grelecka, przewodnicząca Rady Gminy Krynicy-Zdrój.

Galeria zdjęć

Fot. Mikołaj Bała


Organizator

Miasto Gospodarz

Patronat honorowy

Pan prof. Piotr Gliński – Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Partner Główny

Sponsor główny

Sponsorzy

Partnerzy

Patroni medialni


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu "Muzyka", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.


Zobacz archiwalne strony internetowe Festiwalu im. Jana Kiepury

Aktualizacja treści na stronie: daniel@dudka.com.pl