Małgorzata Długosz - sopran

Małgorzata Długosz - sopran

Małgorzata Długosz - sopran

Ukończyła Wydział Wokalno – Aktorski Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie prof. H. Romanowskiej oraz doskonaliła swój warsztat na kursach oratoryjno – kantatowych u pani Adele Stolte w ramach Festiwalu „Wratislavia Cantans” we Wrocławiu. Równolegle z kształceniem głosu studiowała pedagogikę wokalną na Wydziale Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w   Łodzi.

Zadebiutowała na scenie Teatru Wielkiego  partią pani Rossignol w operze „Dyrektor teatru”  W.A.Mozarta, w przedstawieniu łódzkiej AM.

Jeszcze w czasie studiów związała się na dwa sezony z Warszawską Operą Kameralną ( Królowa nocy – „Czarodziejki flet” ). Kolejne sezony, to współpraca z Operą Bałtycką w Gdańsku ( partia Małgosi w operze „Jaś i Małgosia” E. Humperdinck ) i z Teatrem Wielkim w Poznaniu ( Rozyna – „Cyrulik sewilski” G Rossini) .

Zaangażowana do Teatru Muzycznego ROMA w Warszawie, kierowanego przez Bogusława Kaczyńskiego zadebiutowała w repertuarze operetkowym partią Arseny w „Baronie cygańskim” J. Straussa a w kolejnych latach na tej scenie powiększa swój repertuar o kolejne role m. in.:  Adela  w „Zemście nietoperza”

  1. Straussa, Joanna – „Błękitny zamek” R. Czubatego, Księżna – „Ptasznik z Tyrolu”
  2. Zellera, Stasi –„Księżniczka czardasza” E. Kalmana, Hanna w „Wesołej wdówce”
  3. Lehara (podczas premiery rozentuzjazmowana publiczność zmusza ją do bisowania słynnej „Pieśni o Willi”!), a także role operowe: Frasquita w „Carmen” G. Bizeta, I Dama i  Papagena w „Czarodziejskim flecie” W. A. Mozarta.

Swój repertuar poszerzyła współpracując przez wiele lat z Gliwickim Teatrem Muzycznym o partie: Sylwia w „Księżniczce czardasza” E. Kalmana , Rosalinda  w „Zemście nietoperza” J. Straussa, Liza w „Krainie uśmiechu” F. Lehara, tytułowa hrabina Marica w operetce  „Hrabina Marica”  E. Kalmana,  księżniczka Laya w „Kwiecie Hawaii” P. Abrahama, Micaela w operze „Carmen” J. Bizeta,  tytułowa partia Anny Kareniny w adaptacji teatralnej  powieści L. Tołstoja do muzyki M. Zaryckiego.

W Operze Nova w Bydgoszczy śpiewała przez wiele sezonów partię Lizy – Kraina uśmiechu F. Lehara i tytułową hrabinę Maricę w operetce E. Kalmana „Hrabina Marica”,

w Operze Krakowskiej kreowała Rozalindę w „Zemście nietoperza” J. Straussa.

W Teatrze Muzycznym w Łodzi wykonywała partię Silwy w operetce „Księżniczka czardasza” oraz tytułową partię księżnej Gerolstein w operetce J. Offenbacha „Wielka Księżna Gerolstein”.

Długosz udziela się również jako śpiewaczka estradowa: Festiwal im. Jana Kiepury w Krynicy, Festiwal im. Krystyny Jamroz w Busku–Zdroju, Festiwal Muzyki Wiedeńskiej w Jeleniej Górze, Muzyczny Festiwal w Łańcucie, Podlaskie Spotkania z Arią, Festiwal im. Adama Didura w Sanoku, Muzyka w Sandomierzu, Dni Sztuki Reszel*Spotkania Polsko-Niemieckie, Grudziądzkie Spotkania Operowe, Festiwal Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie, Festiwal Kompozytorów Polskich w Bielsku–Białej, Festiwal Muzyczny w Mielcu, Europejski Festiwal Muzyczny „Gloria” w Białymstoku, Festiwal im. Bogusława Kaczyńskiego w Białej Podlaskiej.

W jej szerokim repertuarze koncertowym, obok arii operowych, operetkowych, musicalowych, pieśni i piosenek znajdują się również oratoria i kantaty m. in.: J.S. Bacha „Magnificat”, kantata solowa BWV 202 „Weichet nur, betrubte Schatten”, J.F.Haendla oratoria – „Mesjasz” i „Dixit Dominus”, G.Haydna „Stworzenie świata”, W.A.Mozarta  Msza Koronacyjna C-dur i motet „Exultate Jubilate”, „Stabat Mater” –  G.B.Pergolesiego, G.Rossiniego i K.Szymanowskiego.

Dla uczczenia „Roku Jana Sebastiana Bacha” (2000) współtworzyła trio barokowe w składzie sopran, flet i klawesyn, wykonując Koncerty Muzyki Dawnej.

Brała udział koncertach telewizyjnych : w prapremierowym wykonaniu „Messa degli Angeli” Ch. Heimermanna, skomponowanej i wykonanej specjalnie z okazji 80-tych urodzin papieża Jana Pawła II w Rzymie, „Stabat Mater” K. Szymanowskiego w Bielsku-Białej, „Wielka sława to żart” w Warszawie, „Tu gdzie śpiewał Jan Kiepura” w Krynicy, „Gala operowo-operetkowa” w Łańcucie oraz programach telewizyjnych : ”Wiolinem i basem” L. Kydryńskiego, „MDM po godzinach” W. Manna i K. Materny,.

Jej głos doceniony został również w polskim dubbingu : Księżniczka Aurora ( teksty i piosenki ) w filmie W. Disney’a  „Śpiąca królewna”,  „Pinokio”

i telewizyjna „Myszka Miki”.

Za partię Micaeli w operze „Carmen” J. Bizeta, zaśpiewanej w Ruinach Teatru Miejskiego w Gliwicach otrzymała nominację do Złotej Maski (2007). Opera „Carmen” została zarejestrowana na DVD.

W 2009 odznaczona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego medalem „Zasłużony dla kultury polskiej”.

Związek Artystów Scen Polskich przyznał M. Długosz w roku 2003 Dyplom Uznania za wybitne osiągnięcia w sztuce wokalno-aktorskiej na Scenach Teatrów Muzyczno-Operetkowych i za całokształt pracy artystycznej, a w 2012 roku uhonorował najwyższą nagrodą ZASP – statuetką Ariona.

W 2009 odznaczona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego medalem „Zasłużony dla kultury polskiej” a w roku 2017  Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

 

 

 

57. Festiwal im. Jana Kiepury. Krynica-Zdrój 2024 > Małgorzata Długosz – sopran

Organizator

Miasto Gospodarz


Zobacz archiwalne strony internetowe Festiwalu im. Jana Kiepury