Patronat Honorowy
Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy

Ognista, hiszpańska operetka!

Strona główna    Aktualności    Ognista, hiszpańska operetka!

Iwona Sobotka i Arnold Rutkowski w muzyce słonecznej Hiszpanii

fot. Mikołaj Bała
fot. Mikołaj Bała

Co za wieczór, co za emocje! Tylko Iwona Sobotka i Arnold Rutkowski oraz brawurowy dyrygent Zbigniew Graca, który poprowadził Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej potrafili tak rozgrzać słuchaczy!

Dwie owacje na stojąco i okrzyki brawo rozbrzmiewały długo wczoraj w Pijalni Głównej po zakończeniu ostatniego utworu wieczornego koncertu 55. Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju. Publiczność prosiła i artyści spełnili życzenie wykonując na bis wspólnie słynną „Granadę” meksykańskiego kompozytora Agustina Lary.

fot. Mikołaj Bała

Koncert, który odbył się we wtorek, 9 sierpnia, będący wieczorem przebojów, zatytułowany „Ognista, hiszpańska operetka, czyli zarzuela i nie tylko”, pokazał jak bardzo bliski jest nam ten gatunek hiszpańskiej operetki. Gorące rytmy, podkreślone kastanietami i wpadające w ucho melodie, sprawiły, że publiczność chciałaby słuchać przynajmniej do północy. A ci, którzy opuszczali wieczorem Pijalnię, nucili często pod nosem zasłyszane melodie.

Zarzuela brzmi dla nas tajemniczo. Ten niezwykle popularny w Hiszpanii i w Ameryce Południowej gatunek, w Polsce prawie wcale nie jest znany. Jak przypomnieli konferansjerzy wieczoru – Regina Gowarzewska i Jacek Jaskuła – w Hiszpanii od ponad 150 lat istnieją teatry prezentujące ten właśnie gatunek. Bo zarzuela to forma dramatu muzycznego, w którym królują partie chóralne i orkiestrowe, ale przede wszystkim mówione i śpiewane przez solistów, gdzie głównym tematem jest miłość, zarówno ta szczęśliwa, jak i ta niespełniona. Podczas wieczoru wybrzmiały kompozycje takich twórców jak Ruperto Chapi, Pablo Luna, Geromino Gimenez, Federico M. Torroba, który znany jest w Polsce przede wszystkim jako twórca utworów gitarowych, czy Manuel Penella, którego twórczość wyjątkowo lubił i cenił Placido Domingo. Fantastyczne wykonania tych utworów w Krynicy przez Iwonę Sobotkę i Arnolda Rutkowskiego, przy doskonałej grze Orkiestry Filharmonii Krakowskiej sprawiły, że dla wielu słuchaczy zarzuela ma szansę stać się ulubionym gatunkiem.

Zanim jednak zabrzmiały zarzuele publiczność była świadkiem światowego prawykonania „Concerto de Paris”.

Światowe prawykonanie „Concerto de Paris”. Beata Szałwińska - pianistka. fot. Mikołaj Bała

Utwór skomponowany przez dwóch twórców: Marca Mignon i Denisa Bioteau, którzy specjalnie z tej okazji przyjechali do Krynicy, powstał jako odpowiedź na serię zamachów przeprowadzonych w listopadzie 2015 roku w Paryżu. Stał się hymnem dla tego miasta, dedykowanym ofiarom i ich rodzinom. Podkreślał to wielki smutek zawarty w środkowej części utworu oraz gniew i ból, które można było usłyszeć w skrajnych częściach.

Niezwykły utwór, pełny harmonii i śpiewnych tematów bardzo się podobał publiczności. Solistką była Beata Szałwińska, pianistka mieszkająca na stałe w Luksemburgu a towarzyszyła jej Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą Zbigniewa Gracy.

Beata Szałwińska - pianistka. fot. Mikołaj Bała
Beata Szałwińska - pianistka. fot. Mikołaj Bała
Beata Szałwińska - pianistka. fot. Mikołaj Bała
Beata Szałwińska - pianistka. fot. Mikołaj Bała

Zarówno zarzuele, jak i „Concerto de Paris” były głównym tematem „Spotkania z gwiazdą”, w którym wzięli udział soliści wieczornego koncertu oraz kompozytorzy utworu, który miał prawykonanie. Jerzy Snakowski w południowej rozmowie z artystami prowadzonej na deptaku, poruszał jednak znacznie szersze tematy, np. dotyczące doświadczeń pracy zagranicą. Spotkaniu – co jest już tradycją – towarzyszyła muzyka. M.in. zabrzmiał największy przebój Jana Kiepury „Brunetki, blondynki” w wykonaniu Adriana Domareckiego, a także aria Mimi z opery „Cyganeria” Pucciniego w wykonaniu Kamili Dutkowskiej. Młodym śpiewakom towarzyszyła na fortepianie Katarzyna Rzeszutek.

Wielkim wydarzeniem czwartego dnia festiwalu stał się recital mistrzowski Jakuba Kuszlika, pianisty młodego pokolenia, laureata IV nagrody zeszłorocznego Konkursu Chopinowskiego.

Recital mistrzowski Jakuba Kuszlika. fot. Mikołaj Bała

Tym koncertem, który odbył się w Starym Domu Zdrojowym artysta wpisał się w tradycję recitali instrumentalnych prezentowanych na festiwalu. Warto przypomnieć, że występowała tu przed laty Halina Czerny-Stefańska, także laureatka, ale I nagrody tego konkursu, z 1949 roku. Recital Jakuba Kuszlika wypełniły utwory Chopina (nokturn, mazurki i scherzo) oraz Sonata op. 5 Brahmsa. Pięknie o romantycznej muzyce, a więc o kompozytorach żyjących w czasie romantyzmu oraz o tych do których Brahms należał czyli podszytych romantyzmem o klasycystycznych fundamentach, mówił prowadzący koncert Jacek Woleński.

Publiczność zachwycona koncertem, co wyraziła owacją, otrzymała dwa bisy: krakowiaka Paderewskiego oraz rapsodię Brahmsa. Oba zagrane rewelacyjnie.

Wczoraj także zainaugurowane zostały Mistrzowskie Warsztaty Operowe. Do końca festiwalu, czyli do 13 sierpnia młodzi artyści, będą pracowali pod okiem trojga pedagogów, profesorów: Evy Blahovej i Tadeusza Pszonki oraz wieloletniego śpiewaka nowojorskiej Metropolitan Opera w Nowym Jorku – Mariusza Kwietnia. Efekty tej pracy poznamy w sobotę na koncercie popołudniowym w Starym Domu Zdrojowym.

Czwarty dzień festiwalu zainaugurował koncert tria: Beaty Solnickiej – skrzypce, Ewy Dymek-Kuś – wiolonczela, Magdaleny Just – harfa, który zgromadził na deptaku wielu słuchaczy. Zabrzmiała muzyka irlandzka, czyli muzyka przestrzeni i wiatru, pełna charakterystycznych rytmów. Co ciekawe, po kilku utworach wiatr się zerwał w Krynicy tak silny, że zdmuchnął skrzypaczce nuty rozwiewając je na scenie w muszli koncertowej. Niezbędna, w porządkowaniu kartek okazała się pomoc prowadzącego poranek Jacka Woleńskiego.

55. Festiwal im Jana Kiepury organizowany przez Gminę Krynica-Zdrój i Centrum Kultury w Krynicy-Zdroju trwa. Krynica brzmi muzyką od rana, do późnej nocy. Dziś, w piątym dniu festiwalu czeka publiczność wiele atrakcji. Wieczorem, o godz. 20 zespół Pieśni i Tańca „Śląsk” zaprasza na podróż po Europie, zaś wcześniej o godz. 15 na scenie Starego Domu Zdrojowego młodzież z Akademii Muzycznej we Wrocławiu przedstawi operę komiczną „Il matrimonio segreto” Cimarosy.

Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz
rzecznik 55. Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju
Galerie zdjęć

Recital mistrzowski Jakuba Kuszlika, pianisty młodego pokolenia, laureata IV nagrody zeszłorocznego Konkursu Chopinowskiego

fot. Mikołaj Bała
fot. Mikołaj Bała
fot. Mikołaj Bała
fot. Mikołaj Bała

Czwarty dzień festiwalu zainaugurował koncert tria: Beaty Solnickiej – skrzypce, Ewy Dymek-Kuś – wiolonczela, Magdaleny Just – harfa, który zgromadził na deptaku wielu słuchaczy. Zabrzmiała muzyka irlandzka, czyli muzyka przestrzeni i wiatru, pełna charakterystycznych rytmów

fot. Mikołaj Bała
fot. Mikołaj Bała
fot. Mikołaj Bała
fot. Mikołaj Bała

Koncert, który odbył się we wtorek, 9 sierpnia, będący wieczorem przebojów, zatytułowany „Ognista, hiszpańska operetka, czyli zarzuela i nie tylko”, pokazał jak bardzo bliski jest nam ten gatunek hiszpańskiej operetki. W koncercie wystąpili Iwona Sobotka i Arnold Rutkowski oraz brawurowy dyrygent Zbigniew Graca. Zanim jednak zabrzmiały zarzuele publiczność była świadkiem światowego prawykonania „Concerto de Paris”. Solistką była Beata Szałwińska, pianistka mieszkająca na stałe w Luksemburgu.

fot. Mikołaj Bała
fot. Mikołaj Bała
fot. Mikołaj Bała
fot. Mikołaj Bała

Zarówno zarzuele, jak i „Concerto de Paris” były głównym tematem „Spotkania z gwiazdą”, w którym wzięli udział soliści wieczornego koncertu oraz kompozytorzy utworu, który miał prawykonanie. Podczas spotkania zabrzmiał największy przebój Jana Kiepury „Brunetki, blondynki” w wykonaniu Adriana Domareckiego, a także aria Mimi z opery „Cyganeria” Pucciniego w wykonaniu Kamili Dutkowskiej. Przy fortepianie Katarzyna Rzeszutek. Spotkanie prowadził Jerzy Snakowski.

fot. Mikołaj Bała
fot. Mikołaj Bała
fot. Mikołaj Bała
fot. Mikołaj Bała


Organizatorzy

Partner główny

Sponsor główny

Sponsorzy

Partnerzy

Patroni medialni

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego

Zapisz swój email w naszym newsletterze
Proszę wypełnić
Dodanie adresu email do newslettera jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na przetwarzanie danych osobowych (adresu email) przez organizatora Festiwalu Kiepury, tylko i wyłącznie w celu korzystania z prowadzonej przez organizatora Festiwalu Kiepury usługi „Newsletter”. Zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi, „Newsletter”. W celu usunięcia adresu email z usługi „Newslettera”, należy kliknąć tekst „usunąć swój adres email” umieszczony w stopce wiadomości email wysłanych na adres email subskrybenta usługi.Przeczytaj naszą politykę bezpieczeństwa
Proszę zaakceptować

Zobacz archiwalne strony internetowe Festiwalu im. Jana Kiepury